onsdag 10 december 2014

Känsligt ämne... Psykisk ohälsa...

 Kransar...
 Tomtar på loftet..
Vit hyazint som snart blommar.

Dagarna rullar på & det är redan den 10:e. Igår bakade jag tunnbröd & idag har jag ett lugnare tempo. Måste lyssna & respektera till vad huvud, kropp & själ orkar. Mina dagar fylls med vardagliga ting & det känns väldigt "lagom" för mig just nu. Jag har valt att inte skriva så mycket om mig själv, eller alltför personligt under åren...men...
varför inte...?
Har under några månader varit sjukskriven pga psykisk ohälsa. Jag som oftast är "glad, framåt, social, drivande & positiv" inställd till det mesta,,,,blev ledsen, arg, trött osv..kände knappt igen mig själv. Jobbigt att träffa människor,,,att göra enkla saker som ex att handla blev plötsligt väldigt svårt.. Hela livs-situationen behövde ändras. Jag kunde inte leva i 150% fart längre... Nu sa kroppen stop!
Jag har haft turen att träffa bra läkare som förklarade för mig att detta var inget ovanligt. För jag trodde ett tag att jag blivit "knäpp", jo, de är så! Jag äter medicin & går hos psykolog.
Varför känns det så "tabu" att skriva om detta...? Jag vet ju att det är MÅNGA med mig som drabbas av utmattningssyndrom.. Hade varit mkt lättare om jag brytit benet & varit hemma/sjukskriven för en mera "konkret" sak. För visst är det så?
Men jag känner att jag börjar må bättre & sakta kommer min energi, ork & livsglädje tillbaka.
En varm STOR kram till Thomas & våra barn som stått ut med mig under denna tid. Jag ÄLSKAR ER!
Jag hoppas Du som läser detta mår bra & skulle det vara så att du oxå "svajar" ibland,,,ja, då vet du att du inte är ensam.
STOR KRAM ses snart igen!
//m

3 kommentarer:

DrAnna sa...

Starkt av dig att berätta! Det kräver en hel del, också att erkänna för sig själv att man i nte kan gå på i 150 knyck, att man behöver medicin och "tagga ner".
Du har tur som har vettig läkare.
Försök nu att inte pyssla och fixa så mycket till julhelgen även om du normalt tycker det är kul.Sätt familjen i arbete!
Varma hälsningar från en som varit där...8168

Anonym sa...

Hoppas att du kan ta det lite lugnt nu, trots att det är jul...förstår precis hur du har det. Kram till dej!!!

Anonym sa...

Starkt av dig att dela med dig! Jag önskar dig att du får må bättre snart o att du får lusten tillbaka. Det är i sådana här lägen man är glad att man har folk o familj som bryr sig om en extra mycket. Önskar dig allt gott o hoppas att du snart är "på alerten" igen. StyrkeKram till dig från Carola