tisdag 16 september 2014

RÖD VINBÄRSSAFT i snygga glasflaskor med patentkork.
 SVENSKA ÄPPLEN underbart goda.
Igår och idag har jag pysslat med att sylta å safta, det är avkopplande & hör som hösten till.
Gick ut en sväng i skogen, som ligger bakom huset & plockade in några liter lingon som kokades till lingonsylt. Sedan användes saftmajan till att koka ännu en omgång vinbärssaft av röda vinbär. Vi har redan druckit upp flera liter... När jag kokar i saftmajan så häller jag ner socker "på känn" & det blir sådär lagomt sött & syrligt!
På kvällskvisten gjorde vi äppelpaj på svenska äpplen. De är sååå goda & doftar ljuvligt.
Även när jag gör äppelpaj kör jag "på känn". 

Mitt "ungefärliga" recept:
200 GRAM SMÄLT SMÖR
2 DL STRÖSOCKER
2 1/2 DL HAVREGRYN
2 1/2 DL VETEMJÖL
4 STORA ÄPPLEN
KANEL
Gräddas i 200 grader i ca 20 minuter.
Serveras med vanlijvisp.
Bon appetit!

//m



Inga kommentarer: