måndag 26 mars 2012

Sommarens pellargoner

Har försökt att övervintrat några pellargoner... Ett tiotal klarade sig galant! Så nu börjar dom å hämta sig, -sakta men säkert.
Jag å barnen har oxå hämtat oss sedan helgens piratfest, födelsedagskalas & omställningen till sommmartid! (T jobbade & missade tyvär de roliga festligheterna..)
Nu ska vi sätta oss med kvitton osv., så att vi kan lämna över deklarationen till en
redovisningsfirma, som gör resten....Skönt!
Hadé.

måndag 19 mars 2012

Vimplar

I killens rum hänger ett flaggspel i taket. Golvet hade jag mindre lust att fota.....För det var överbelamrat med lego!!
Snart fyller mina barn år på löpande band. För tjejerna blir det ett Piratkalas, som dom kommer att ha på byns gamla nedlagda skola.
Så vi har pysslat lite inför festen. Vi gjorde STORA vimplar i svart, av sopsäckar, blev riktigt bra. Kommer väl kanske någon bild på dom, efter helgen, -när piratfesten är avklarad!
Nu ska vi åka till min mamma & systeryster på middag.
Må så gott!

söndag 18 mars 2012

HERRGÅRDSGUNGA

I sommras byggde T en underbar "Madickengunga" som står här på gården. Än är det alldeles för mycket snö, för att kunna använda den. Men det tinar & blir varmare ute, så snart, snart kan både uterummet & gungan användas!
Nu har T snickrat igen!!! Så är du sugen på att köpa en nytillverkad Herrgårdsgunga i "tryckat" virke, så maila mig linneagarden.265@hotmail.com (se min lilla annons i högerspalten)
Ha det bra!!

fredag 9 mars 2012

Vårvinterstädat?

Här där vi bor kan man säga att det finns fem årstider!
Nu är det någon typ av "vårvinter". Perfekt då barnen är lediga från skolan.
I veckan har dom haft sportlov & varit ute på tjärna å fiskat, byggt igloo, åkt skidor & skoter mm. Ofta är det en hel drös med barn här som har kul tillsammans.
Själv har jag storstädat köket!!
Tycker det känns roligt att ändra om lite med porslin osv, när man ändå dammar & torkar av alla saker. Jag tog fram några gamla krus & lite andra detaljer i blått. Ska lägga på nya mattor & sätta stolsdynor oxå, tror jag....har inte bestämt mig än.
Vedspisen används inte så ofta just nu. Så en spegel & lite andra saker får stå där. Tycker det blev riktigt snyggt.....-Men passar det? frågade jag min sambo. Han svarade inte.....
Vad tycker du?
Ha en mysig helg!
//madelene

torsdag 16 februari 2012

Godmorgon

(svart dubbelsäng från IKEA)(målad skylt med vacker text)(aj, aj, en spricka i kärleks-stenen...måste åtgärdas!)

God morgon!

Någon morgonpigg människa har jag aldrig varit & kommer nog aldrig att bli heller. Jag är gärna uppe sent på kvällen & tar helst lite extra sovmorgon dagen därpå, om det passar. Visst är det lite lättare att kliva upp då solen lyser in förstås!

Vårat sovrum har jag inte visat många gånger här på bloggen & det är med avsikt. Tycker kanske det känns lite privat... Hos oss får barnen leka i varje rum & vrå, men inte i sovrummet.

Vi har 3 st målade (vita) väggar & en med liggande brädor/panel.

Rummet går i svart/vita färger.....-ungefär som livet kan kännas göra ibland!
Ha en bra torsdag. //madelene

tisdag 14 februari 2012

TILL ALLA HJÄRTAN...

Hjärtan till Alla!
Visserligen är det inte så många hembakade muffins-hjärtan på bilden....
Men jag tänker på ALLA mina nära & Kära idag!
Tycker så mycket om Er!
//madelene

måndag 13 februari 2012

ETT POSITIVT ÅR

Har upptäckt en givande tidning att läsa (som inte handlar om inredning) Det är Leva PS! Kanske är det att jag blivit ett år äldre, som gör att jag tycker den är bra, haha. Jag har en kalender för 2012 "Ett år av personlig utveckling" som man kan köpa via den tidningen. För varje månad finns bla tips & tänkvärda ting... Nu i februari så försöker jag planera in "energikickar" som jag mår bra av....Med andra ord: stunder av flow... Har flera små/stora saker att se fram emot i veckan. Bl.a körsång, massage, Östersunds resa, tid hos frissan & gemensam middag med min familj osv. Hoppas DU oxå har något att se fram emot under v.7.
Ses snart!

söndag 12 februari 2012

PORSLINS SKÄRBRÄDA

Av min syster har jag fått den fina porslinsskärbrädan & den härliga boken KÄRLEK OLIVER OCH TIMJAN. Massor med mumsiga recept & bilder... Mat för välbefinnande. Idag lagade jag å yngsta dottern lax till middag. Vi bjöd "momma" som hade åkt längdskidor med äldsta tjejen Duktiga dom!

Varför blir det stort mellanrum mellan texten då jag entrar ner..??

Blir inte fint, tycker jag...

Ha en fortsatt trevlig kväll.

fredag 3 februari 2012

GÄSTRUM

Fredag idag, härligt! Den här helgen är jag & T lediga tillsammans. Annars jobbar vi "om" varandra då vi har mycket kvällar/nätter/helger. Vi har inget speciellt inplanerat, vilket kan vara ganska skönt. Om det blir lite varmare ute, så får jag väl hänga med familjen på en liten skoter-tur. Hade dock -35 i morse...

Som bilderna visar så är gästrummet i källaren klart. Kanske (troligen) kommer jag att ändra med sängöverkast osv. då jag hittar "det rätta". De flesta möbler har vi ropat in på auktion eller köpt på Blocket. Den avlutade stolen är så charmig & det står en till i andra hörnet (ej på bild)Väggarna är panelskivor & golvet är vitlaserat ask "klickgolv". Rummet har vi förrut använt till förvaring av ALLT man (jag) samlar på sig... Vi rensar & röjer. Jag har läst en del böcker med feng shui & en blogg som ger inspiration är Harmoni i hemmet


Ha det bra i vinterkylan! //madelene

torsdag 2 februari 2012

LOPPISFYND 2012

Välkommen 2012.
Då har hela januari svept förbi & jag tror jag måste "stanna upp" och invänta själen...! Men i helgen var familjen i Ö-sund för att bla handla golv å panel till gästrummet. (T redan har redan satt panelen, lagt golvet & målat allt...bilder kommer i morgon) Var även på loppis & fyndade ännu en sockerkaksform i stengods, från Frostvikens Keramik i Häggnäset. Det blir jättefina & goda sockerkakor då man bakar i dom!

Ikväll är det säsongs start för lyxfällan som jag ska kika på. Passar bra att mysa i soffan, då det är minus 27 grader ute just nu. Kanske slinker lite sockerkaka ner oxå. Ses i morgon då!

torsdag 22 december 2011

En julpuss....

Nu är misteln på plats! Den hänger emellan långa hallen & tv-rummet. Undra om man stöter ihop med T under den....På skänken står några ljuslyktor & en kanna med granris, samt kyrkan som spelar "Stilla natt"I Antons fönster, mot hallen står en målad bräda med text: Tomten,

här

finns

bara

snälla barn
Hoppas Ni har det bra ute i stugorna & att julruschen är sådär lagom!!
Själv tror jag att jag har ganska bra kontroll över situationen...
Idag var min goa vän Cia + barn på besök & jag fick en tidig julklapp. Vi fikade & surrade bort en liten stund, sådär som man behöver göra då & då.
Har dragit en vinnare av boken, med hjälp av mina hjälpsamma barn. Det blev Grindelunda
som får boken skickad hem till sig. Grattis till Dig!
Ha nu en trevlig kväll.
Här ska vi titta på Jullotta & sjunga med i allsången!!
//madelene

fredag 16 december 2011

Liten UTLOTTNING...

I höstas var jag på en rolig & tänkvärd föreställning
"Det blir alltid som man tänkt sig" med Olof Röhlander. Numera varje måndag så kommer ett pep-talk på mailen. Bra start på en ny vecka!
Dock har denna vecka startat med att jag har sovit, sovit å sovit lite till. Som krydda...hög feber & halsont. Tur att lite piller från doktor´n hjälper snabbt.
Här innanför fönstret ligger jag å vilar upp mig....

I sista sekunden (jag kan vara lite sen i det mesta) så blir här en liten enkel utlottning avboken GOD JUL med Leif Mannerström. Det enda du behöver göra är att skriva en liten rad. Jag drar vinnaren tisdag den 20/12, så skynda... Hadé

//madelene

söndag 4 december 2011

Andra advent...

Funderar på om vi snart ska ta in granen. Den brukar stå emellan köket & tv-rummet. På det gamla sängskåpet hänger två kransar, från Hemtex. Jag gillar nog traditioner runt jul....det ska vara "som vanligt"...Men i år har vi många röda detaljer i köket, så visst kan här varieras...
Ute är det alldeles vitt av snö, känns så mysigt & ljust. T & barnen har varit ute en sväng med skotern. Senare idag blir det släktkalas, för min mormor fyller jämna år!
Önskar Dig en fortsatt fin helg!
//madelene