måndag 20 augusti 2007

Jämtländskt tunnbröd

Som äkta Jämtländsk bondmora, så har jag stått i bagarstugan hela förmiddan/dagen idag. Så nu finns det tunnbröd när björn/älgjakten snart börjar! Äldsta dottern var & plockade svamp med kusinerna & sambon min var & fixade nåt älgpass. Vilka norrlänningar va´?

Det är min mormor & mamma som har lärt mig att baka mjukt tunnbröd. Det är jätteroligt. Bra oxå att vi har en egen vedeldad bakarugn i källar´n som Thomas farmor en gång använde.
Först gör man lagom stora "tullrer".... Sen mjölas, kavlas & sopas brödet....


.....innan man "slänger" in det i ugnen för gräddning!



Gott är det att få ta sig en fika efter en stund...mm nygräddat bröd

Det var vad jag hade att bjuda på idag. Må så gott ALLA ni snälla bloggare som lämnar så fina komentarer till mig. *GLAD*
*kram* /madelene




16 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken kunskap du besitter! Ser verkligen gott ut! Kram!

My Lovely Home sa...

Oj villken tid skall jag komma sa du=) mums,vad duktig du är kram Johanna

Färjtorp sa...

Åh vad hungrig jag blev nu! Är ju det bästa när brödet är bakat i bagarstuga!!
Kram.

Elaine sa...

Vilka härliga bilder!

Tänk att ha sin egen bagarstuga.
Tunnbröd är jättegott, kan tänka mig vad gott det måste smaka när man bakat det själv i sin egen ugn....
Klem!

Anonym sa...

Va du är huslig och duktig! Hembakt tunnbröd är ju såå gott!
Vi har oxå bakugn i källaren men vi kan inte baka tunnbröd så vi gör pizza i vår bakugn istället! Det är smaskens! :) Kram

Hem och Lycka sa...

Mmmm, vad gott!

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilket trevligt inlägg!! Hoppas min mamma läser det! Så duktig du är! Det finns ju inget godare än tunnbröd, mjukt som hårt! Mamma bakar ett par ggr om året men då mest hårt, vi kallar det ljusugnsbröd! Godare finns inte, ja det ska vara jämtländskt då : )
Jag har i ärlightetns namn inte haft intresse nog att lära mej tyvärr, vilket jag borde, för som sagt, SÅÅÅ gott!! Så sugen jag blev när jag såg du lagt ost på det! Mari.

Ankan sa...

Vilka härliga bagarbilder- med riktig bakugn! Ser gott ut och är säkerligen gott! Nu blir vi besökare nog lite hungriga:)

Interiørhuset sa...

nam nam nam det så virkelig godt ut,ble kjempe fristet.

For ett nydelig kjøkken du har fått=) Så mange nydelige ting og detaljer...sukk!

Nygammalt sa...

Så gott det ser ut. Mitt ex i min hemstad brukar också jaga, så idag hade han tydligen varit och fixat med geväret. Sen smäller det på älgjakten. kram.

Brunkullan sa...

Underbart! Farmor bakade alltid några grr/år när hon levde.
Där finns ugnen kvar, men det är många år sedan jag hade möjlighet att vara med. Men det rådde hög hierarki:-) Farmor gjorde degen och kavlade, faster sopade kakorna och farfar gräddade!!
Vi andra fick på sin höjd stå efter väggen och se på de andra som bakade..haha...
Men doften och smaken glömmer man ju aldrig:-D

I Kvarnsjö, där vi har stugan borde det gå att baka någonstans...ska verkligen höra mig för, så vi får fylla frysen inför julens alla skinkstutar:-)

Susanne

::fina:: sa...

Hej på dej! Tack för de varma orden och rådet hos mig, det värmde verkligen! Nu känns det bättre, jag har tagit det lugnt hela helgen. Jätteroligt att du tittade in hos mig för då kom jag ju hit med! Vad mysigt ni verkar ha det i ert hus. Och tunnbrödsbak - oj! Jag blev så imponerad och fascinerad! Jättehärlig bild där på brödet inne i ugnen!

Emy sa...

Åh gud så gott!!
Jag brukar passa på att baka på hembygdsföreningars marknader, för de brukar ha ugn igång och man får komma och baka. Det är ju så roligt, och sååå gott!!! Så vilken lyx att ha sin egna ugn hemma! ;-)

Du vill inte dela med dig av ditt recept?
Jag hade ett recept som jag tappat bort :-(
Man kan ju också grädda i vanlig ugn, men det blir inte riktigt samma sak, men det är ett alternativ när abstinensen blir för stor. :-)

Jennyshemochharmoni sa...

Å vad gott det såg ut! Nu måste jag ta mig en kvällsmacka :)

Anonym sa...

Riktigt tunnbröd! Å vad gott! Och så med getmese på! Sånt går knappt att få tag på, här strax söder om Stockholm, det ska vara Jämtland till det!

Lina Gardelid sa...

Mmm... skulle göra vad som helst för att verkligen sitta framför det där tunnbrödet och den koppen thé just nu... Så gott! *avis*

Du tycker vi är kreativa men du är ju jättepysslig! Låter så mysigt när du berättar om vad du hittar på ibland.
Kram från Skåne!