onsdag 5 oktober 2011

En trappa ner...

Följ med...Då hamnar vi i "badrummet"
(som inte har badkar eller pool) T har satt panel på väggarna & målat vitt
(ja! enligt konstens alla regler)
Rummet är ganska stort & en vägg mellan "dusch-hörnan" & toan delar av.
Här följer lite bilder...huller om buller!!








Flera av möblerna é av äldre modell, vilket jag bara tycker är charmigt. Dock är duschen helt ny!...men den kom inte med på bild.
Tavlan har vi hittat här på våran vind. Svärfar berättade att den var väldigt "fräck" då han var liten & bilden var gömd bakom ett annat foto. Tänk vad tiden förändrar synen på mycket.
Idag har jag & två av barnen varit i Ö-sund. Trodde att systeryster skulle vara hemma, -men icke! Hon var i Sundsvall på ett STORT varuhus.
Jag & T ska snart oxå dit. Bara vi...utan barn. Blir trevligt...
//madelene

tisdag 4 oktober 2011

TILLBAKA....


Hej!
Kanske är det ett "sista ryck" till att börja blogga igen?!
Dotter´n har köpt en jättefin systemkamera (riktigt kul att fota) & nu kan jag låna den....-frågar lite snällt först såklart!
Snart.....på återseende!!!
//madelene

fredag 29 april 2011

GÅRDS LOPPIS I JULI

Hej!
Inte är jag flitig här på min blogg precis.....
men en riktig SOMMAR LOPPIS kommer vi att ha här på
LINNEAGÅRDEN. (Lövberga/Storriset, 2mil norr om Strömsund)
Här kan man kika runt & fynda bland gammalt & nytt!
I "lillstugan" kommer det finnas gott hembakat fika, samt tunnbröd att köpa. Sedan får man leta sig en passande bra plats att slå sig ner på.Boka in en trevlig LOPPISHELG i sommar:
LÖRDAG 2/7
SÖNDAG 3/7
KL 12-16
Om du har saker & prylar att sälja?......så börja rensa redan nu & hyr ett bord här hos oss under helgen!
Vill du veta mera så maila mig: linneagarden.265@hotmail.com
ÖNSKAR ALLA EN FIN VALBORGSMÄSSOAFTON.
På återseende....
//madelene

tisdag 22 februari 2011

Vit Februari

Solen skiner in från tre håll i vårt kök & det är så ljust å fint! Att fönstren är en aning smutsiga på utsidan försöker jag blunda för.
Men det är nyputsat på insidan & nya Nyblom & Kollen hissgardiner har jag satt upp. Jag köpte dom här på "byn" i en nyöppnad affär med tyg & tillbehör.

Vi bor så bra, -nära naturen. Bakom huset så har grannen dragit ett fint skidspår som är ca: 2,5km & går in i skogen, förbi "tjärna", upp för en backe & ner, -ut på lägdan. Jag har lyckats åka 1gång i år....men ska ta & hänga med älsta dottern på sportlovet. Jag lovar!!
Stor KRAM!
//madelene

lördag 18 december 2010

Smällkarameller...

Idag har vi städat & "fejat" barnens rum inför julen.
Lillkillen har det minsta rummet, med ett litet gulligt fönster att kunna kika in/ut i. På hans säng ligger ett skinn från ett Gotlandsfår, samt en grå kudde som passar bra till hans mörka golv.Äldsta dottern ville ha lite röda detaljer i sitt flickrum!Mellantjejen är lite hemlig bakom sin stängda dörr....
Kanske hon pysslar ihop några flera smällkarameller?

Bild tagen från flickornas rum & ut mot hallen & resten av huset.
Bra att kunna stänga en extra dörr, då de spelar musik på hög volym....

På eftermiddagen var vi en sväng till "grannen", -näst gård, & fick gott fika. Barnen fick leka en stund & jag sitta å "surra" med min goa vän! Tänk så bra man kan ha det!

Hoppas DU får en fortsatt bra helg.

torsdag 16 december 2010

Midnatt råder...

...tyst är det i huset!
På kvällen då barnen har lagt sig, så kan jag tycka att det är ganska skönt med tystnad. Att i lugn å ro slå in en julklapp eller två, känns som en bra avkoppling i stressen som lätt blir denna årstid. (Jag tycker om att slå in paket/julklappar till mina nära & kära...)
I år har vi mera färg i vardagsrummet, då soffklädseln är röd istället för vit. Känns ganska ombonat...-ett tag ialla fall!
(Ursäkta mina supersuddiga bilder)
Nedräkning till dopparedagen. Adventkalendern sinar på sina paket.

Pepparkakor kan man inte få för mycket av i december. Har lagt några hjärtan under en glaskupa. Varsågod å smaka!
Nu ska jag snart återgå till lite mysigt "julstök" medans sambon kollar på ishockey & barnen sussar sött.
Önskar ER alla en fin kväll.

fredag 3 december 2010

Ljus i vårt hus

Det är en härlig tid nu! (att det är runt -26grader kallt ute har ingen betydelse, -för inne är det varmt & gott)
Mysigt att smycka hemmet med lite gran & barr......samt tända en masssssa ljus då det skymmer. Tur jag & T var på IKEA nyligen & fyllde på förrådet.
Då köptes oxå denna mini gran som står i en gammal träbytta. Lite grönmossa, kanelstänger å god jul band piffar upp det hela lite!
På tradera kan man finna mycket roligt som man behöver (& inte behöver)
Söta ljuspåsar med budskapet om advent har jag ropat in. Nu på söndag tänder vi 2:a ljuset.
2:a advent Väntan på Guds sonJa, ljus kan man bara inte få för mycket av! I höstas då vi var på en dags loppis fyndade jag den här stora svarta smides-ljusstaken (45cm hög), för att kunna ha framme nu i juletider. Den står på vedspisen i köket. Skulle gärna vilja haft en "riktig" leksand ljusstake för de är så fina tycker jag.De handstöpta ljusen brinner vackert & man skymtar tv-rummet i bakgrunden. Hoppas Ni alla får en fin helg. Vi ska bla åka på advenstmys i församlingshemmet på lördag. Sedan fyller min kära mormor år & så ska jag hälsa på min goa vän C. Däremellan spelas här julmusik & smuttas lite på glöggen....

STOR KRAM

onsdag 10 november 2010

Naken.....

.....jo, jag känner mig lite naken...faktiskt!!
För snart 4 månader sedan så "kapades" min mailadress....Till den var ju det mesta bundet, så även min LINNEAGÅRDEN blogg. Jag lämnade in datorn för att få hjälp & åtkomst, men det gick inte. Kanske var det meningen att jag som bloggerska hade gjort mitt här!? Sedan rullade sommaren på & jag la liksom bloggen åt sidan.
Men kanske kanske ska jag försöka att göra några inlägg igen...
Det är dock fortfarande lite kruxigt med mailadressen. Jag är ju inte så jättehaj på den fronten, haha... Så att om du gör ett litet inlägg här, så skickas det tyvärr inte till min nya mailadress...
Vill du nå/maila mig så finns jag numera på:
linneagarden.265@hotmail.com
Okej, detta var ju inte så roligt inredningsinlägg... Men denna guldiga kvinna på bilden, är numera vit & står i ett nyrenoverat rum här hos oss.
Kanske kan jag fota & visa framöver om nu någon fortfarande klickar in &kikar här hos mig!
Kram
/m

måndag 19 juli 2010

KÖKSBORD

Sedan jag & Thomas flyttade hit till hans hem-gård, så har vi bytt bord i köket fleeeera gånger! De har varit nya, gamla, vita, bruna osv....
Men vi har väl helst viljat ha ett rejält bord där många får plats att sitta samtidigt. Det här vita har fungerat rätt bra, men...


Det är tur att man är "om sig & kring sig"..... för NU har vi hittat det "rätta" köksbordet!
Ett riktigt gammalt bockbords underede. Jippie!!
På sidorna finns några "kugghjul" i trä, som vi inte vet vad de har använts till. Vi kommer dock att ha kvar dom. Här tar sambon tar bort en massa små nubb, innan en ny bordsskiva sätts dit.

Frågan är....
HUR ska vi behandla den nya skivan (av gran) , så att den blir sådär fint brun/grå som övriga bordet. Jag vill helst inte att det ska vara för glansigt, & absolut INTE lackat! Men ändå någolunda lätt att hålla ren/fräsch. Vax, linolja, bets....tar Tackasamt emot bra tips & råd.



Sommardagarna/kvällarna är så härliga nu. Barnen drar med mig & T på dagen till våran lilla "badstrand" som ligger några hundra meter från gården & om kvällarna åker vi & fiskar. Det är LYCKA för mig! Dock lider min semester tyvärr mot sitt slut, men sommaren har ju masssssor att erbjuda ändå.

Njut av sommaren...JUST NU!

(Ps: det vita köksbordet med 2 iläggs skivor kommer jag att lägga ut på Blocket inom kort. Tänkte mig 450-//madelene

onsdag 7 juli 2010

Sommar, Sommar, Sommar...


Det hör som till att ha lite loppis här på gården varje sommar. Så nu har vi det....
Jag har inga speciella öppet tider, utan sätter upp skylten vid vägen då jag har lust! Annars är det bara att maila mig om du vill komma & kika!

Igår kväll plockde dottern in lite rabarber.

Mina tjejer gillar att hjälpa till med bak/matlagning.
Här är Sofie i full gång med att göra en god rabarberpaj!

Sedan fick vi smaka på ett lyckat resultat.

Nu har jag semester & då är det skönt att ta dagen som den kommer. Fast vi har redan varit till stugan i Skellefteå 2ggr, samt bott på Hotell Lappland i Lycksele & gått djurparken. Sedan blir det små dagstrippar till Jamtli i Östersund & kanske en sväng till Hällingsåfallet. Man får si...
Igår drog jag (sambon) ääääntligen en vinnare i min lilla utlottning! Det är ju läge för glass nu, -varmt å skönt. Grattis till Anna.M (ett mail, utan blogg). Jag hör av mig snart till dig.
Ha en jättebra sommardag!
//madelene

torsdag 24 juni 2010

TREVLIG MIDSOMMAR!

Dator´n är fortfarande hos doktorn....

Jag återkommer så fort den é kry igen!

HA EN JÄTTEFIN HELG ALLA

& TACK FÖR ATT DU KIKAR IN!
//madelene

tisdag 15 juni 2010

Vi har satt in ett extra bord i uterummet, så att vi alla ryms att äta & fika tillsammans. Det lilla slagbordet med två klaffar var avlutat förut, men har målats lite slarvigt i vitt.





Den "virkade" pläden är köpt på H&M nyligen.



Här är skönt att sitta & bläddra i en bra inredningstidning & samtidigt kunna höra barnen som leker ute hela dagarna nu. Skönt med sommarlov!



Ett runt kryssbord som jag gillar så mycket. Lampan är oxå en "favvo", liksom hela uterummet. Här "andas" sommar.



Vi bor ju nästan ett stenkast från denna lilla tjärn. Fanny fick ett kastspö på examen & provade lyckan. Gissa om vi alla blev överraskade då hon drog upp en (läskig) gädda på 5kg!! Tyvär hade vi inte kameran med då. Men lillebror fick på kvällen en lite mindre fisk. Se så stolt han är!
Nu är jag påväg till en gó vän, hon skall ge mig en ansiktsbehandling....å så härligt.
Ha det så fint & ta vara på junis sommarkvällar.
//madelene

tisdag 8 juni 2010

I söndags efter jag hade jobbat klart så åkte vi på en liten tripp till min mormor. Hon har sitt barndomshem i en by mitt i urskogen! På vägen dit var det loppis & jag köpte ett vitt litet fat, sockerskål, samt en rolig gammal "drag"-lampa som ska sättas upp i våran lillstuga. Varken lampan eller stugan finns med på bild...



När vi kom fram så bjöd "gamm-momma" på sockerkaka, grädde & rå-rörda jordgubbar. Smaskigt & somrigt, -dock är det ingen sommarvärme än...
Sedan plockade barnen & jag varsin stor bukett med Gullvivor.



Nu håller jag tummarna för att det ska bli varmt & fint tills på fredag. Tänker på alla som tar examen! Min lillebror går ut 9:an, stora killen.
Fanny går ut 1:a klass & hon har köpt turkosa kläder till avslutningen & på torsdag så ska hon till frissan & göra matchande turkosa flätor i håret. Själv tänker jag nog bli blondin igen...tror jag!
Utlottningen fortsätter ett tag till, så kolla inlägget nedan om du vill vá mé!
//madelene